REALIZACJA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH W RAMACH NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA
Zbliża się ku końcowi realizacja projektów edukacyjnych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Uczniowie pracując nad swoimi projektami nie tylko sięgali po różne materiały literackie, ale też korzystali z zasobów internetowych, przy okazji doskonaląc umiejętność pracy w grupach, publicznej prezentacji, obrony swojego stanowiska przy użyciu odpowiednich argumentów. Prezentacje kończyły się rozmową z publicznością, odpowiedziami na pytania kolegów oraz dokonaniem samooceny. Przy okazji uczniowie mieli okazję dokonać kompleksowej oceny koleżeńskiej, udzielając rzeczowych informacji zwrotnych. Podczas realizacji projektu powstały autorskie filmy z uczniami w roli lektorów, interesujące prezentacje szeroko komentowane przez prelegentów. Uczniowie mierzyli się z wybieranymi przez siebie tematami, do realizacji których samodzielnie wybierali materiał literacki czy filmowy. Spośród wybieranych tematów największą popularnością cieszyły się te, które odnosiły się do gier komputerowych, biografii i filmów. Uczniowie prezentowali biografie znanych sportowców, jednocześnie zwracając uwagę na cechy literatury biograficznej (np. Krzysztof Malik, Fryderyk Adamczak, Filip Niedziela z klasy II A opowiadali o Zlatanie Ibrahimović i Lionelu Messi; Mateusz Kardasz i Wojciech Pańczak z klasy IV C w fascynujący sposób zaprezentowali historię Ayrtona Senny; Mateusz Miądowicz, Krystian Pieróg i Bartosz Kaczmarek z klasy IV C przedstawili postać Jakuba Błaszczykowskiego). Mateusz Bartkowiak i Patryk Marciniak zrealizowali własny film o przyczynach popularności fantasy. O fenomenie twórczości Sapkowskiego opowiadali swoim kolegom Patryk Szymkowiak, Paweł Błaszyk, Jakub Błaszczak i Andrzej Joszko z klasy III B. Duże wartości poznawcze zawierała prezentacja o związkach literatury z filmem autorstwa Adriana Szaja, Mateusza Miłowskiego, Stanisława Sadowskiego i Dominika Duszyńskiego z klasy III B. Kacper Czerniak Patryk Wiśniewski z klasy IV C w niezwykle rzeczowy i ciekawy sposób przybliżyli temat literackich obrazów II wojny światowej. Profesjonalizm cechował prezentację Jeremniasza Szczeciny i Adama Walkowiaka z klasy III B, którzy zajęli się omówieniem fenomenu twórczości Stephen Kinga. O związkach literatury z grami komputerowymi ciekawe wykłady przeprowadzili Kuba Michalak, Dawid Łakomy i Szymon Hoffmann oraz Daniel Drzyzga i Patryk Tyrcha z klasy IV C. O sporcie w starożytnym Rzymie opowiadali Oskar Ossowski, Mateusz Sobkowiak i Bartłomiej Stachowiak z klasy I CD, natomiast Mikołaj Dzieńdziura, Jakub Dudziak, Mateusz Zgrzeba i Maciej Musiał mówiąc o rozrywkach starożytnych Rzymian, dokonali też demonstracji walk w starożytności. Marcin Aleksandrzak, Krzysztof Ławniczak, Jakub Pluciński i Filip Kaźmierczak z klasy I CD przedstawili temat: "Wycieczka po współczesnych muzeach śladem sztuki starożytnego Rzymu". Byli też uczniowie, którzy sami decydowali o temacie, który mieli okazję sformułować i dobrać do jego realizacji odpowiednie teksty - tak uczynili np. uczniowie klasy III A: Jakub Gawroński, Marcin Tonder, Patryk Reszel Szymon Cegielski, którzy zmierzyli się z zagadnieniem strachu, lęku i paniki w literaturze.